Kuoron historiaa

Rauman kamarikuoron johtaja Mikaela Commondt
Mikaela Commondt

2020-luku

Vuosikymmenen alussa taiteelliseksi johtajaksi tuli Mikaela Commondt, jonka ensi esiintyminen kamarikuoron kanssa oli joulukonsertti 2021. Korona toi omat haasteensa harjoitteluun ja esiintymisten suunnitteluun, mutta etänä ja pienryhmissä pystyttiin pitämään yllä kuorolaisten taitoja ja tarmoa.

Rauman kamarikuoro Tampereen sävel 2017 hopeamitalit kuorokilpailu

2010-luku

Kuoron 40-vuotista uraa juhlittiin vuonna 2015 Pasi Noran luotsaamana. Samalla vuosikymmenellä nähtiin suurteoksia kuten Mozartin Requiem, äänitettiin kaksi joululevyä ja nautittiin kansainvälisistä kuorofestivaaleista Italiassa ja Kreikassa. Vuosikymmenen toiselle puoliskolle johtajaksi saatiin Sanna Kuusisto, jonka kanssa kilpailtiin Tampereen sävelessä hopealeimojen veroisesti.

Kuoron synty ja entiset johtajat

Aprillipäivänä 1975 kokoontui joukko raumalaisia kuorolaulusta kiinnostuneita opettajia nuoren innokkaan opettajan Lasse Selänteen johdolla. Raumalle kaivattiin kamarikuoroa ja tätä puutetta ryhdyttiin nyt korjaamaan. Nykyinen Rauman Kamarikuoro sai näin alkunsa. Kuoron ensimmäinen ”virallinen” asiakirja, Harjoitustila-anomus, päivättiin 9.9.1975. Ensiesiintyminen kuorolla oli Turun Taiteilijaseuran näyttelyn avajaisissa Pinnalassa. Kuoron ensimmäinen oma konsertti pidettiin 2.5.1976.

Jo 1960-luvulla Raumalla oli ollut kuorotoimintaa Rauman Kamarikuoro -nimellä. Tuolloisen toiminnan keskiössä ja tavoitteena oli perinteisen konserttitoiminnan ohella esittää J.S. Bachin Matteus-passio. Tavoite toteutui vuonna 1966. Tällöin kyseinen teos esitettiin professori Arvo Räikkösen johtamana Rauman Pyhän Ristin kirkossa ja Turun Tuomiokirkossa Turun Kaupunginorkesterin kanssa. Matteus-passio soi tällöin maassamme ensimmäisen kerran lyhentämättömänä suomenkielisenä esityksenä. Heikki Klemetin suomennoksen täydensi puuttuvilta osin Arvo Räikkönen.

Rauman Kansalaisopiston piiriksi kuoro liittyi vuonna 1977. Sulasol-jäseneksi liityttiin vuonna 1983 ja vuotta myöhemmin kuoro rekisteröitiin Rauman kamarikuoro ry:n nimellä.

Ohjelmisto

Rauman kamarikuoron ensimmäinen musiikillinen johtaja dir. cant. Lasse Selänne loi kuoron ohjelmistolle pohjan, jonka tavoitteena oli monipuolisuus. Tämä periaate näkyy myös myöhempien johtajien ohjelmistovalinnoissa. Oman aikamme kuoroteosten rinnalla sävellysteknisesti taidokkaat renessanssiajan madrigaalit ja kirkkomusiikkiteokset on myös pedagogisesti kehittävinä ja haastavina huomioitu kuoron ohjelmistossa.

Kotimaiset kansallisromantiikan ajan arvokkaat sekakuoroteokset kuuluvat helminä jokaisen kuoron, niin myös Rauman kamarikuoron ohjelmistoon. Sibeliuksen, Kuulan, Palmgrenin ja Madetojan luoman kuorokirjallisuuden rinnalla kuoromme konserteissa soivat nykysäveltäjien modernismissaan maltilliset a cappella -kuorolaulut. Jo toiselta vuosikymmeneltä alkaen kuoron ohjelmistoon on kuulunut myös laajoja orkesterisäestyksellisiä oratorio- ja messusävellyksiä.

Rauman kamarikuoron musiikillisina johtajina toimineiden raumalaissäveltäjien, professori Arvo Räikkösen ja opettaja Hemmo Louhivuoren sävellyksillä on luonnollisesti arvostettu osansa ohjelmistossa.

Merkittävinä ohjelmistossamme ovat myös kuoromme johtajana toimineen kapellimestari Guido Kriikin teokset. Hänen laaja-alainen musiikillinen lahjakkuutensa suuntasi 1990-luvun alkupuolella kuoron toimintaa monipuolisiin säestyksellisiin teoksiin yhdessä kamariorkesterien, Rauma Sinfonietan ja Rauman Puhallinorkesterin kanssa. Kriikin suhteet virolaiseen musiikkielämään mahdollistivat kuoron osallistumisen itsenäisen Viron ensimmäisille laulujuhlille. Siellä esitetty Eesti Missa laulettiin myös Suomessa säveltäjänsä Urmas Sisaskin johdolla. Gounod’n Pyhän Cecilian messun Suomen kantaesitys oli kuorolle merkittävä kokemus.

Musiikinlehtori Paula Kuusiston ensimmäisenä haasteena musiikillisena johtajana oli valmentaa kuoro uuteen sävelmaailmaan ottamalla ohjelmistoon Duke Ellingtonin Sacred Concert. Rauma Big Bandin kapellimestarina toimi esityksessä Petri Juutilainen. Vuonna 2005 kuoro esitti 30-vuotisjuhlakonserttinaan Händelin Messias-oratorion. Konsertin johti Guido Kriik ja kuoron valmennuksesta vastasivat Paula Kuusisto ja Pasi Nora.

Syksystä 2006 lähtien kuoron taiteellisena johtajana toimi musiikinlehtori Pasi Nora. Hänen valmentamanaan kuoro esitti vuonna 2008 Mozartin Requiemin Raumalla, Eurajoella ja Huittisissa. Orkesterina toimi Rauman Kamariorkesteri vahvistettuna puhaltajilla Rauman Puhallinorkesterista. Kapellimestarina toimi Tauno Saviauk. Requiem toteutettiin uudelleen marraskuussa 2010, jolloin orkesterina toimi Haapaveden Kamariorkesteri vahvistettuna Rauman Puhallinorkesterin puhaltajilla. Mozartin Requiem esitettiin Laitilassa ja Raumalla. Kapellimestarina toimi Timo Hannula Haapavedeltä.

Kesällä 2012 Rauman kamarikuoro esiintyi kansainvälisillä kuorofestivaaleilla,  Festival Corale Verona Garda Estate, Italiassa.

Marraskuussa 2013 Rauman kamarikuoro esitti Gabriel Faurén Requiemin Eurajoella ja Raumalla. Orkesterina oli Haapaveden kamariorkesteri ja Rauman Puhaltajien puhallinryhmä. Requiemin solisteina olivat sopraano Uli Kontu-Korhonen sekä baritoni Sauli Ahvenjärvi. Konsertit johti kapellimestari Timo Hannula.

2015 heinäkuussa oli vuorossa Prevezan kansainväliset kuorofestivaalit Kreikassa.  Sekakuorosarjan kilpailusta Rauman kamarikuoro sai pronssimitalin.

J.S.Bachin Johannes-passio esitettiin Raumalla 20.3.2016. Kapellimestarina oli Markus Yli-Jokipii, orkesterina teosta varten koottu Oratorio-orkesteri ja kuorona  Rauman kamarikuoro. Solistikunta: Jussi Salonen Evankelista, Petri Anttila Jeesus, Katja Vaahtera sopraano, David Hackston altto ja Jouni Kuorikoski basso.